rrock'n roll child

tiistai 25. helmikuuta 2020

Riika, Latvia 16.-21.2.2020

Moi!
Toissaviikon sunnuntaina koitti vihdoin kauan odotettu Latvian reissu studioporukan kanssa, mukana matkassa oli myös toinen ohjaaja ja avustaja. Tavattiin osa porukasta Pirkkalan lentokentällä, syötiin eväät, mentiin turvatarkastuksen läpi yms. Koneella oli välilasku Tukholmassa, lennon aikana oli aikamoista turbulenssia mut selvittiin hengissä. Lento Tukholmaan oli sen verran myöhässä et myöhästyttiin jatkolennolta. Jestas mikä kokemus. :D Onneks saatiin korvauksena ilmainen majoitus ruokineen Comfort Hotel Arlandassa ja saatiin myös toki mm. yöpaita ja hammasharja, joten niillä pärjäsi hyvin sen yön.

Maanantaina herättiin jo viiden jälkeen, jotta oltais varmasti ehditty aamulennolla Riikaan. Sekin lento taisi olla hieman myöhässä mut onneks ei ollut mikään kamala kiire. Oli ihanaa mennä aamulennolla ku näki kerrankin jotain koneen ikkunasta ja oli nätti ilma.

Riikaan päästyämme saatiin selville ettei matkalaukut ollu tullu vielä, ja että saataisiin ne vasta seuraavana päivänä. Kyllähän se vähän ärsytti mut onneks oli sentään rahaa nii sai jotain ostettua. Käytiin kirjautumassa hotellilla mikä oli juuri hyvällä sijainnilla ja tää hotelli oli kyllä hienon näkönen! Loput porukasta ilmestyi paikalle ja käytiin lounaalla SIA "Ramen LV" -nimisessä nuudeliravintolassa. Lounaan jälkeen tavattiin latvialaiset ja tanskalaiset, jatkettiin samaa projektia jonka parissa työskenneltiin myös Köpiksessä. Tässä ei mennyt montaa tuntia kun lähinnä istuttiin, vaihdettiin kuulumisia yms. Myöhemmin käytiin kaupoilla ja syötiin "Ausmena" Kebabs -nimisessä paikassa. Oli muuten älyttömän suosittu paikka ja ruoka oli kyllä herkullista.

Tiistaiaamuna tavattiin taas latvialaiset ja tanskalaiset. Tääkin päivä oli aikalailla istumista, muistaakseni katsottiin erilaisia videoita projektin aiheeseen liittyen. Ne oli kyllä hyvin tehty ja ihan mielenkiintoisia. Käytiin koko porukka 1/2 dienas -lounasravintolassa. Tuli ilmoitus et laukut on saapuneet hotellille. Voi sitä riemun määrää kun sai rakkaan matkalaukkunsa ehjänä perille. :D Lähdettiin sit aika pian shoppailemaan ja käytiin myös vanhassa kaupungissa. Olin aina halunnut päästä käymään vanhassa kaupungissa, ja olihan se hienon näkönen! Illallinen syötiin Vestissä, oli ihan hyvä annos vaikka tuntui vähän tuliselta. Myöhemmin istuttiin muiden kanssa iltaa hotellin vieressä olevassa baarissa sekä myös hotellin aulabaarissa. Tuli maistettua Riga Balsamia mikä osoittautui oikein hyväksi juomaksi!

Keskiviikkoaamuna nähtiin taas muut, jakauduttiin ryhmiin ja alettiin tekemään videoita projektiin. Meidän ryhmän aiheena oli Miten tapaan uusia ihmisiä ja sen videon tekeminen oli aika hauskaa puuhaa. :D Sain näytellä tässä videossa, kuvattiin mm. kahviossa (syötiin samalla donitsit) ja tatskaliikkeen edessä. Lopputulos oli oikeesti hyvä! Käytiin lounaalla samassa paikassa ku tiistaina ja kuvaukset jatkui sen jälkeen. Kuvauspäivän jälkeen oli mukava hengähtää hetki hotellilla. Illallinen syötiin kiinalaisessa, ai että oli hyvää ruokaa. Myöhemmin istuttiin jonkin aikaa hotellin vieressä olevassa baarissa. Tuli juotua todella hyvää (ja halpaa) sidua.

Torstaina oli jo viimeinen työpäivä, näytettiin mitä oltiin saatu aikaseks. Kaikkien ryhmien videot oli todella hyviä! Käytiin vielä ottamassa kuvituskuvaa, lähdettiin kahvioon ja sit vielä Riga Motor Museumiin koko porukan kanssa. Siellä oli vaikka mitä hienoja kulkupelejä ja otettiin hauskoja kuvia. Mut koska tästä museosta otettuja kuvia ei ilmeisesti saa jakaa julkisille alustoille niin jätän jakamatta. Oli kuitenkin kiva kierrellä ja katsella ja ottaa kuvia ihan vaan muistoksi. Käytiin tämän jälkeen hotellilla, otettiin ryhmäkuva latvialaisten ja tanskalaisten kanssa ja sanottiin heipat. Seuraavan kerran nähdään tätä porukkaa täällä Suomessa saman projektin parissa. Mukavia ihmisiä! Itseasiassa juttelinkin yhden tanskalaisen (?) kanssa matkalla museoon muumeista ja Disneystä kun hänkin tykkää niistä. Aina on kiva puhua sellaisten ihmisten kanssa joiden kanssa on jotain samoja kiinnostuksenkohteita, ja kyllä tää enkunkieli multa jotenkin onnistuu. :D Nää matkat on senkin takia kivoja et sitä enkun kieltä pääsee oikeesti käyttämään ku Suomessa sitä ei tuu pahemmin käytettyä.
Ryhmäkuvan jälkeen käytiin syömässä samassa kebabpaikassa ku maanantaina, tällä kertaa söin falafelejä ja oli muuten eka kerta ku maistoin niitä. En tiiä miksen oo aiemmin syöny, ihan tajuttoman hyviä. Sit kierrettiin vähä aikaa kaupoilla jonka jälkeen oli tarkoitus käydä hotellilla. Me ei päästy huonekämppiksen kanssa ollenkaan meidän huoneeseen, en tiiä mikä ihme siihen korttiin tuli o_o. Huonekämppis sit totesi hienosti että paskat, lähdetään kaljalle. Ja näin me sit tehtiin, tuli istuttua taas viereisessä baarissa jonkin aikaa, oli hauska ilta. Päästiin onneks huoneeseen ku käytiin sanomassa asiasta.

Perjantaina oli lähtöpäivä, pakkailtiin ja jätettiin laukut hotellin säilytykseen. Lähdettiin shoppailemaan, käytiin mm. kirppiksellä missä oli hirveesti kaikkea rojua. Alkoi yhtäkkiä sataan jotain rännän tapaista (?) joten mentiin joksikin aikaa istuskeleen läheiseen kahvioon. Myöhemmin jatkettiin shoppailua kauppahallissa ja jossakin ostoskeskuksessa. Ostoskeskuksen pitsapaikassa oli herkullista pitsaa ja shoppailut jatkui vielä tämän jälkeen. Käytiin vielä parissa kahviossa, toisessa tilasin Stairway To Heaven -smoothien. Käytiin parissa kaupassa ja haettiin laukut hotellilta. Huristeltiin taksilla lentokentälle ja shoppailtiin vähän lisää, syötiin myös hyvät leivät. Lento Suomeen lähti joskus ennen puolta kahtatoista, siinä kohtaa olikin kova väsymys. Näytin varmaan ihan räjähtäneeltä. :D Onneks lennon aikana ei ollut ollenkaan pahaa turbulenssia, jossain kohtaa oli kyllä niinkin tasaista lentoa et luulin ettei se kone liiku ollenkaa. Koneen laskeuduttua viimein Pirkkalan lentokentälle oli ihanaa saada laukut ja lähteä kotiin nukkumaan.

Pienistä vastoinkäymisistä huolimatta reissu oli oikein kiva ja onnistunut, ehdottomasti haluan joskus uudelleen Riikaan! Kiitos vielä matkaseuralle.